Les nostres recomanacions i propostes
Ressenya
Jed Rasula
Dadá. El cambio radical del siglo XX
Per Autor convidat
6.5.2016
L’origen i la denominació de dadà és una confusió d’històries al més pur estil dadaista. Les dels mateixos dadaistes són tan diferents les unes de les altres que és impossible assenyalar-ne una com a correcta. La més popular és la que fa referència a Tristan Tzara, que, el 8 de febrer de 1916, va trobar la paraula dadà en un diccionari que havia posat damunt el seu escriptori per buscar-hi una paraula a l’atzar; va obrir-lo per una pàgina qualsevol i va buscar la més rara i desconeguda. Va ser així que va topar amb dadà, que significa ‘cavall de fusta’ en francès, també ‘dida’ i ‘papà’ en anglès, ‘cubell’ i ‘mare’ en una comarca italiana, és una doble afirmació en rus i en romanès, etc.
La paraula dadà no tenia importància, el que els importava era l’esperit de l’absurditat del seu significat. Richard Huelsenbeck, un dels participants i fundador, posteriorment, de Dada Berlin, ho va definir així: «...el dadaisme no ha sigut inventat per un home, ningú l’ha imaginat, proposat o llançat, va néixer com una expressió de l’enemistat contra la guerra i els governs, com a por i necessitat de hobbies de l’esperit, com a cinisme radical, com a resignació, ràbia i radicalització d’un mateix i nàusea. El dadaisme va ser un corrent artístic que es reia dels corrents artístics, a través de la sinceritat incondicional». Però realment anava més enllà. Dadà reclamava un espai de rebel·lió, negació i destrucció de les convencions socials, polítiques, literàries i artístiques, el sistema en general.
Dadà inicia el seu camí el 5 de febrer de 1916 al barri més pobre de Zuric, en una antiga cerveseria anomenada Cabaret Voltaire. El seu principal artífex va ser el poeta Hugo Ball i la seva companya sentimental, Emmy Hennings, als quals es va unir ben aviat el veritable motor del moviment, Tristan Tzara. Allà va tenir lloc la primera vetllada dadà. Es dóna a conèixer entre estrangers enemics de diverses nacions en guerra que s’uneixen per a un treball de l’esperit. Les vetllades s’omplen de lectures espontànies, recitals de música en tres idiomes a l’uníson, grotesques manifestacions en contra de l’artista burgès i el seu art, excèntriques representacions cap a la política.
Les polèmiques vetllades van ser el principal mitjà de difusió de les idees del moviment, que va trobar suport en diverses publicacions a mode de pamflets i revistes que es van estendre com un virus donant lloc als grups dadaistes de París, Hannover, Colònia, Berlín i Nova York. El moviment dadà va ser efímer, la seva vida es va desenvolupar entre 1916 i 1924.
El centenari ens convida a la lectura de tres magnífiques publicacions que commemoren el modus vivendi dadà: Jed Rasula ens convida a fer un recorregut històric curosament documentat a través dels esdeveniments des dels inicis del Cabaret Voltaire i les seves diverses ramificacions a les ciutats de París, Berlín, Hannover, Colònia i Nova York en el llibre Dadá. El cambio radical del siglo xx; i José Antonio Sarmiento ens acosta a la història dels inicis del moviment a través dels seus participants a Cabaret Voltaire i ens ofereix un recopilatori de petites anotacions de diferents autors que van participar en les publicacions dadà a 168 dardos dadá.