Res com un bon llibre

ACADÈMIA LA CENTRAL: Ejercicios de stylo

ACADÈMIA LA CENTRAL: Ejercicios de stylo
12.2.2014
de 19h a 21h
La Central (c/Mallorca)

ACADÈMIA LA CENTRAL: Ejercicios de stylo

Si, com va dir Georges Perec, la literatura és un joc que es practica entre dos subjectes (l'escriptor i el lector), l'escriptura es pot entendre com l'acte d'establir les regles del joc. A això dedicarem els 960 minuts d'aquest taller (segon més, segon menys), a imposar-nos regles que constrenyin la nostra creativitat: constriccions, restriccions, traves, normes fèrries i no tan fèrries que acaben per donar-li la raó a Bertolt Brecht quan deia que "quan apareix un obstacle, la distància més curta entre dos punts és la línia corba". Les regles seran l'obstacle i els textos la nostra particular perífrasi creativa; les regles seran el problema, els nostres textos la solució.

A partir de les teories desenvolupades per l'Oulipo (Ouvroir de Littérature Potentielle - Obrador de Literatura Potencial), grup fundat a París l'any 1960 i que ha comptat entre els seus membres més destacats amb autors com Raymond Queneau, Georges Perec o Italo Calvino, realitzarem exercicis amb lletres, paraules, frases o paràgrafs, en prosa o en vers, en l'interior o en l'exterior, amb l'ajuda de diccionaris, de calculadores o de tisores, però sempre amb una idea al cap: perdre-li la por al full en blanc i demostrar al món sencer que la major llibertat que existeix és la d'escollir les pròpies cadenes. Perquè la literatura és un joc, sí, però un joc molt seriós.


Programa
:
1. Introducció a la literatura potencial: origen i història de l'Oulipo. Treball amb la lletra (1): anagrames, beaux présents.
2. Treball amb la lletra (2): lipogrames, belles absentes, boles de neu.
3. Treball amb la paraula (1): S + 7, LSD, homosintaxismes.
4. Treball amb la paraula (2): logo-rally, baobab, lipolexes.
5. Treball amb la frase (1): màquines proverbials, cronopoemes.
6. Treball amb la frase (2): Je me souviens, blitz bristol.
7. Treball amb el text (1): moral elemental, poemes mètrics.
8. Treball amb el text (2): cinta de Moebius. Proposta de noves constriccions per part dels participants.

Lectures recomanades:
- La littérature potentielle, Oulipo (Gallimard)
- Exercicis d'estil, Raymond Queneau (Quaderns Crema)
- La vida manual d'ús, Georges Perec (Proa)
- Verbàlia, Màrius Serra (Península)
- un verso en una casa enana, Pablo Moíño Sánchez (La Discreta)

Professor:
Pablo Martín Sánchez (Reus, 1977) és doctor internacional en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada per les universitats de Granada i de Lille, amb una tesi anomenada "El arte de combinar fragmentos: Prácticas hipertextuales en la literatura oulipiana". És autor del llibre de relats Fricciones (EDA Libros, 2011) i de la novel·la El anarquista que se llamaba como yo (Acantilado, 2012), escollida millor opera prima de 2012 pel suplement cultural del diari El Mundo.

Calendari: 12.2 / 19.2 / 26.2 / 5.3 / 12.3/ 19.3 / 26.3 / 2.4 (Total 16h)
Preu: 170€ (8 sessions)
Inscripcions: a partir del 10.12, a La Central i La Central del Raval
Informació i reserves: [email protected]

Veure altres cursos i tallers

Les cookies són importants per a tu, influeixen en la teva experiència de navegació, ens ajuden a protegir la teva privadesa i permeten realitzar les peticions que ens sol·licitis a través de la web. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per analitzar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les teves preferències en base a un perfil elaborat amb els teus hàbits de navegació (per exemple pàgines visitades). Si consentiu la vostra instal·lació prem "Acceptar cookies", o també pots configurar les teves preferències aquí. Més informació a la nostra Política de cookies