Saltar a: Contenido � | Pie de la página � | Menú principal �


La Central del Raval

​Veure el Capital? 
Estratègies estètiques per representar l'economia a l'era del semio-capitalisme.  

Guillem Serrahima

Dijous, a partir del 30 d'abril de 2020, de 19h a 20:30h La Central del Raval
Es pot escoltar, veure, olorar i/o tocar el Capital? Quines eines podem elaborar per dur a terme una reflexió estètica sobre el sistema tecno-econòmic en el que vivim? Escapant de tota ontologia, el Capital «sembla un mag que no sap dominar les forces infernals que ell mateix a conjurat». Partir de la definició més lírica que donà Marx del capitalisme, ens permetrà qüestionar la racionalitat i objectivitat matemàtica sobre la qual s'ha construït el discurs econòmic. Actualment, desconstruir la mitocràcia neoliberal demana identificar el seu caràcter espectro-lògic, i a la vegada, elaborar una estètica crítica que ens permeti redefinir la nostra posició d'observadors en el si del sistema capitalista contemporani.
 
A la dècada del 70, amb la desvinculació del diner al patró or i l'automatització de la presa de decisions econòmiques fruit del desenvolupament algorítmic, pren forma el que alguns pensadors han anomenat «semio-capitalisme». Un mode de producció en el que l'acumulació del capital es fa per la producció, circulació i acumulació de signes que afecten directament les formes de percepció, cognició, atenció i imaginació social. Partint d'aquest anàlisi tractarem de reflexionar sobre la possibilitat de representar el capital més enllà de la denúncia dels seus efectes sobre entitats humanes i no humanes.Els diferents artistes, cineastes i teòrics que mobilitzarem durant el curs han elaborat estratègies estètiques i medials per fer tangibles els engranatges econòmics que reorganitzen contínuament els entorns (environament)  — materials i immaterials — en els que vivim.

Analitzarem la «màquina de captura» de Gilles Deleuze i Felix Guattari, les cartografies de Bureau d'études i Lombardi, les pel·lícules d'Isaac Julien i de Zachary Fromwalt, les instal·lacions audiovisuals sobre finances de Lisa Autogena i de Femke Herregraven, la «hauntologia» derridiana recuperada per Mark Fisher, els bitllets de dòlar de Boggs, les reflexions sobre l'«inconscient tecnològic» de Katherine Hayles, els sons de la crisi econòmica del 2008 orquestrats pel col·lectiu Desmystify Committee i els rituals per desembruixar les finances d'Isabelle Stengers.   
 
El curs té com a objectiu dur a terme una reflexió col·lectiva sobre el que anomenarem «distreure la mirada» en el si de l'economia de l'atenció.
 
 
Sessions: 
 
Les sessions s'organitzaran en dues parts. Les tres primeres les dedicarem a contextualitzar històricament les transformacions del capitalisme en relació amb les tecnologies mediàtiques. Serà l'ocasió per presentar els principals conceptes del curs: representació, atenció, espectres, valor d'exposició, etc.  
 
1— Introducció: el caràcter «espectro-lògic» del Capital.
2— L'eclipsi de l'espectacle i les crisis de la representació
3— Distreure la mirada a l'era del semio-capitalisme
 
Les següents sessions les dedicarem a estratègies concretes per fer perceptible el Capital. La metodologia que emprarem en la segona part serà recorre un trajecte estètic que ens porti de les abstraccions diagramàtiques a les sensibilitats dels actors econòmics. Un trajecte que ens permetrà qüestionar les clàssiques dicotomies de la filosofia occidental entre les idees i els afectes, la ment i el cos, el real i el virtual.
 
4— Cartografiar el capital  
5— El valor i la ficció monetària
6— Filmar el fetitxisme de la mercaderia
7— La materialitat de les finances i els fluxos d'informació
8— Desembruixar les finances. Podem sortir de l'oculocentrisme occidental?
 
Totes les sessions aniran acompanyades d'una sèrie de diapositives, imatges, extractes de pel·lícules i cites que ens serviran per visualitzar i qüestionar els propòsits del curs.  
 
 
Bibliografia provisional: 
BUCK-MORSSSusan, «Imaginar el capital» in Walter Benjamin, escritor revolucionario, Interzona Editores, Buenos Aires, 2005.
BELLER, Jonathan, The Message is Murder. Substrates of Computational Capital, Pluto Press, London, 2018.
CAMPAGNA, Federico, Technic and Magic. The Reconstruction of Reality, Bloombury, New York, 2018.
CITTON, Yves, Écologie de l'attention, Seuil, Paris, 2015.
DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Felix, Mil Mesetas, Pre-Textos, Madrid, 2010.
FISHER, Mark, Realismo capitalista, Caja Negra, Buenos Aires,
HARAWAY, Donna, «Saberes situados» in Ciencia, cyborgs y mujeres, Catedra, Barcelona, 1995.
HAYLES, Katherine, How We Think: Digital Media and Contemporary Technogenesis, The University of Chicago Press, Chicago, 2012.
JAMESON, Frederic, Representar el capital, Fondo de Cultura Economica, Buenos Aires, 2013.
MARAZZI, Christian, Capital y lenguaje. Hacia el gobierno de las finanzas, Tinta Limón, Buenos Aires, 2014.
VOGL, Jospeh, El espectro del Capital, Cruce Casa Editora, 2015.
STENGERS, Isabelle, PIGNARRE, Philippe, La sorcellerie capitaliste. Pratiques de désenvoûtement, La découverte, Paris, 2005.

Guillem Serrahima Solà, llicenciat en filosofia contemporània a la Université Paris 8, actualment s'està doctorant en Esthétique, sciences et tecnologies de l'art et l'audiovisuel a l'École Universitaire de Recherche ArTeC sota la direcció de Dork Zabunyan i Yves Citton. Paral·lelament treballa d'editor d'IF Publications i duu a terme col·laboracions amb artistes sobre les relacions entre medis, economia i art.


Calendari: Els dijous 30 d'abril; 7, 14, 21, 28 de maig; 4, 11, 18 de juny, de 19h a 20:30h
Preu: 120 euros
Informació i reserves: academia@lacentral.com / 93 550 46 01


Les inscripcions només seran definitives una vegada s’hagi efectuat el pagament del curs. Els antics alumnes  tenen un 5% de descompte. 
Després de la primera sessió, no es reemborsarà l’import del curs. En cas de no poder assistir al curs, caldrà avisar amb un mínim de 48h d’antelació. En cas contrari, es reemborsarà només la meitat de l’import. 
Si les circumstàncies ho requereixen, la programació dels cursos pot ser modificada. 
La targeta de client és vàlida pels cursos de l’Acadèmia.

 



Inscripción on line
Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios y mostrarle publicidad relacionada con sus preferencias mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Si continúa navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información en nuestra "Política de cookies".

Saltar a: Contenido � | Pie de la página � | Menú principal �