Saltar a: Contenido � | Pie de la página � | Menú principal �


La Central (c/Mallorca)

Per què llegir els clàssics negres?

Mar Garcia

Dimecres, a partir del 2 d'octubre de 2019, de 18:30h a 20:30h La Central (c/Mallorca)


Les literatures negres estan de moda. La seva recepció atomitzada i sovint encasellada en categories reductores (“crònica social”, “manifest feminista”, “veu emergent”, etc.) ens convida a reflexionar sobre els condicionants i les receptes de l'actual “Making Africa literari”. Aquest curs proposa una aproximació històrica a les literatures negres d’Àfrica i diàspora a partir dels tres objectius següents: (1) examinar la multiplicitat de veus, escriptures i plantejaments estètics i ideològics “negres” per oferir-ne una comprensió contextualitzada; (2) problematitzar i renovar la comprensió exigua del cànon literari; i (3) reflexionar sobre els mecanismes i els oblits del mercat literari global i el cosmopolitisme cultural. Privilegiarem l’estudi de textos considerats clàssics —però no per això necessàriament coneguts o presents en les antologies de clàssics universals— que fan honor al sentit més noble d'aquest terme perquè capgiren codis, llenguatges i certeses propis i aliens. Tot i que treballarem amb els textos en traducció, remetrem, per qüestions puntuals, als textos originals.



Mòdul 1 (del 2 d’octubre al 18 de desembre) 
1. Genealogia dels “discursos negres”. Figures de l’intel·lectual africà
2. La legitimitat literària. Composició, circulació i recepció de la paraula artística
3. Seleccionar, traduir i adaptar. Usos literaris dels arxius i invenció de la “literatura oral”
4. Llums i ombres de la “negritud”. Retrat del poeta com a Orfeu negre
5. Inventaris precolonials i fabricació d’autenticitat: destrucció, idealització i acusació
6. Bildungsroman (neo)colonial, alienació i afirmació cultural
7. El taller d’escriptura de l’artista militant
8. Lògiques territorials i construcció de les literatures nacionals: el cas del gegant nigerià
9. Riure per no plorar. Polítiques de l’humor i de l’horror en les “novel·les de dictadors”
10. Dones dissidents: accés a l’espai públic i singularització de la veu literària
11. Memòries en conflicte i llocs de memòria en les ficcions africanes: testimoniar, reparar i patrimonialitzar
12. Traducció i segregació literària: oblits, exclusions i equívocs.

Bibliografia
Achebe, Chinua: La flecha del dios, Debolsillo, 2012.
Bugul, Ken: El baobab loco, Baile del sol, 2018.
Fall, Aminata Sow: La huelga de los mendigos, Wanafrica, 2017.
Matlwa, Kopano: Florescència, Sembra Llibres, 2018.
Mujila, Fiston Mwanza: Tram 83, Edicions del Periscopi, 2015.
Ngugi wa Thiong’o: Desplaçar el centre. La lluita per les llibertats culturals, Raig Verd, 2017.



Mòdul 2 (del 5 de febrer al 29 d’abril) 
1. Arqueologia de l’Atlàntic negre i literatures afrodiaspòriques
2. La Harlem Renaissance: societat artística i doble consciència
3. Marginalitat i activisme polític. De la literatura negra urbana al Black Arts Movement
4. Vells fantasmes, noves resistències. Figuracions contemporànies de l’esclavatge
5. Literatures insulars (I). Indigenismes, negrismes i altres “ismes”
6. Literatures insulars (II). El paradigma de la relació i les identitats rizomàtiques
7. Escriptures migrants d’anada i tornada: passatges i transnacionalisme literari
8. Travessies i fronteres. El gènere del “retorn”
9. Gramàtica literària de l’afropolitanisme
10. Figures de la melancolia africana i afrofuturisme
11. “Not Black Enough”. Cap a una literatura postracial?
12. L’escriptor, personatge de ficció. Filiacions, llegats i homenatges.

Bibliografia
Baldwin, James: El blues de Beale Street, Edicions de 1984, 2019.
Everett, Percival: X, Blackie Books, 2011.
Lahens, Yanick: Bany de lluna, Quaderns crema, 2017.
Morrison, Toni: El retorn, Amsterdam, 2012.
Vieux-Chauvet, Marie: Amor, ira y locura, Acantilado, 2012.
Whitehead, Colson: El ferrocarril subterrani, Edicions del Periscopi, 2017.


Mar Garcia és professora titular de literatures francòfones i africanes a la Universitat Autònoma de Barcelona i desenvolupa la seva recerca en l'àmbit de les literatures i les arts africanes contemporànies, a les quals ha dedicat nombrosos estudis.
Recentment ha publicat Inapropiados e inapropiables. Conversaciones con artistas africanos y afrodescendientes (La Catarata, 2018)



Calendari
Mòdul 1: 2, 9, 16, 23 i 30 d’octubre; 6, 13, 20 i 27 de novembre; 4, 11 i 18 de desembre 
Mòdul 2: 5, 12, 19 i 26 de febrer; 4, 11, 18 i 25 de març; 1, 15, 29 d’abril i 6 de maig

Preu 
1r mòdul: 240 euros
2n mòdul: 240 euros
Preu curs anual: 408 (-15% descompte)

Información y reservas: academia@lacentral.com / 93 550 46 01



Inscripció Anual
Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios y mostrarle publicidad relacionada con sus preferencias mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Si continúa navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información en nuestra "Política de cookies".