La Central del Raval

La fragilitat de la democràcia: Promeses i tragèdia. La cultura europea d’entreguerres

Pau Pedragosa

Els dimarts, 6, 13, 20, 27 d'abril; 4, 11, 18, 25 de 2021, 18:30h a 20h La Central del Raval
Aquest curs es dedica a una època, els anys vint del segle passat –ara fa just cent anys– però que té un significat intemporal. Una època on va tenir lloc una explosió que va transformar totes les capes de la societat i de la cultura: l’art, la filosofia, la literatura i la política. Amb la Gran Guerra res no va tornar a ser el mateix. Un món sencer va desaparèixer i va alliberar una enorme energia de creativitat i de transformacions en la recerca de nous camins –entre ells la democràcia. Però va acabar en un col·lapse encara més definitiu, el Nazisme i l’horror irracional de la Segona Guerra Mundial. Els “daurats anys vint” van ser “el cant del cigne” del món d’ahir del qual va néixer el nostre món d’avui.
 
1. El llindar de la nova època: La Gran Guerra
La Primera Guerra Mundial, “la guerra per acabar amb totes les guerres”, va destruir el “món d’ahir” però a la vegada va proporcionar unes experiències radicalment noves sobre les quals construir un món nou. Es tracta de l’experiència del front: el trauma, la “solidaritat dels commoguts” i l’autenticitat. D’aquestes experiències es va alimentar la cultura europea d’entreguerres.
 
Pat Barker (2014) Regeneración. (Barcelona: Galaxia Gutenberg)
Jan Patocka (2016) Ensayos heréticos sobre filosofía de la historia. “Las guerras del siglo XX y el siglo XX como guerra” (Madrid: Encuentro)
 
2. Les promeses
 
2.1. Polítiques: Les repúbliques
Amb la derrota bèl·lica, Alemanya s’enfonsa en una greu crisi política. Les alternatives al vell ordre monàrquic són una sèrie de revolucions i de repúbliques que es declaren després de la claudicació del Kàiser Wilhelm II: La revolució de novembre, les repúbliques dels consells de Munic i, finalment, la república de Weimar, amb les seves llums i ombres. En aquesta experiència històrica es troben les bases de la teoria política de Hannah Arendt.
 
Hannah Arendt Hombres en tiempos de oscuridad. “Rosa Luxemburg”.
Sebastian Haffner (2005) La revolució alemanya 1918-1919 (Barcelona: De bat a bat)
Volker Weidermann (2019) La república de los soñadores (Barcelona: Arpa Editores)
 
2.2. Artístiques: La Bauhaus
La vida de la llegendària Bauhaus coincideix exactament amb la de la nova república de Weimar. Fundada també a Weimar el 1919, simultàniament amb la constitució de la República, representa el mateix esperit democràtic. La Bauhaus va estar més estretament associada amb els desenvolupaments polítics, socioeconòmics i culturals de la República que cap altra institució educativa alemanya. Els debats entre Johannes Itten, Walter Gropius i Hannes Meyer sobre l’ensenyament de l’art i el seu paper en la societat defineixen la seva història. L’any 1933 Hitler acaba amb la república i tanca la Bauhaus, acusada de comunista.
 
Hans Sedlmayr (2008) La revolución del arte moderno (Barcelona: Acantilado)
Rainer Wick (1993) La pedagogia de la Bauhaus (Madrid: Alianza Forma)
Daniel Schonpflug (2020) El mundo en vilo (Madrid: Turner)
 
2.3. Filosòfiques: El debat de Davos, 1929
La greu crisi que defineix la cultura dels anys vint es pot expressar com el dilema entre barbàrie o renaixement d’Europa. Aquest dilema va enfrontar en un debat públic a la ciutat de Davos, a Suïssa, l’any 1929 a dos dels filòsofs més prominents d’aquesta època, Ernst Cassirer i Martin Heidegger. Amb el temps aquest debat ha esdevingut un episodi clau en la història europea de les idees, ja que es va decidir el camí per on transitaria el pensament del futur. Aquesta disputa és un reflex de l’època: escenifica el relleu dels valors de la Il·lustració pels nous valors de la filosofia de l’existència, i anticipa el final tràgic de la democràcia.
 
Wolfram Eilenberger. (2019) Tiempo de magos. La gran década de la filosofía: 1919-1929. (Madrid: Taurus)
Peter E. Gordon. (2010). Continental Divide. Heidegger, Cassirer, Davos (Cambridge and London: Harvard University Press.)
Sherrat Yvonne (2014) Los filósofos de Hitler (Madrid: Ediciones Cátedra)
 
2.4. Literàries: Kultur i civilització
La literatura també es va posicionar davant del dilema entre barbàrie o renaixement d’Europa. L’evolució de l’obra de Thomas Mann des de la nostàlgia de la Kultur alemanya –que du a la barbàrie política– fins a la defensa de la civilització europea, és una resposta literària a aquest dilema. Una altra resposta és la de Hermann Hesse –sovint acusat injustament d’apolític– les obres del qual busquen incansablement una complementarietat dels dos “tipus psicològics”, la interioritat de la Kultur i l’exterioritat de la civilització, dins d’un mateix individu.
 
Hermann Kurzke (2003) Thomas Mann. La vida como obra de arte. Una biografía (Barcelona: Galaxia Gutenberg)
Rob Riemen (2018) Nobleza de espíritu. Una idea olvidada (Madrid: Taurus)
Stefan Zweig (2001) El món d'ahir. Memòries d'un europeu (Barcelona: Quaderns Crema)
Alfred Döblin (2002) Berlín Alexanderplatz(Madrid: Ediciones Cátedra)
Bohumil Hrabal (2015) Yo serví al rey de Inglaterra (Madrid: Galaxia Gutenberg)
 
3. La tragèdia
La revolució va ser el signe dels anys vint, fins i tot per als conservadors. Així emergeixen expressions contradictòries com “revolució conservadora” o “Modernitat reaccionària” sota les quals podem identificar una sèrie d’intel·lectuals com Ernst Jünger, Carl Schmitt i Oswald Spengler. Aquests autors intenten una síntesi paradoxal entre Kultur i civilització i donen la legitimació intel·lectual al Nacionalsocialisme, és a dir, a la barbàrie disfressada de cultura o com va dir Walter Benjamin: “Tot document de cultura és a la vegada un document de la barbàrie”.
 
Erns Jünger. El trabajador.
Carl Scmitt. El concepto de lo político
Peter Fritzsche (2017) De animales a nazis (Argentina: Siglo XXI)
 
4. Conclusions: cartografia d’afinitats.
Els autors tractats en el curs poden relacionar-se entre sí de tal manera que podem veure una afinitat cultural i política entre Cassirer, Mann (2ª època) i Gropius com a defensors de la civilització europea. Per altra banda, podem igualment trobar afinitats entre Heidegger, Mann (1ª època) i Itten com a defensors de la Kultur. En aquest mapa d’afinitats intel·lectuals, Arendt i Hesse apareixen en una posició excèntrica.
 
Llibres d’abast general de tot l’època:
Peter Gay (2011). La cultura de Weimar. Una de las épocas más espléndidas de la cultura europea del siglo XX. (Barcelona: Ediciones Paidós.)
Eric D. Weitz (2019) La Alemania de Weimar. Presagio y tragedia.(Noema)
Horst Möller (2012) La república de Weimar. Una democracia inacabada (Madrid: Machado Libros)
Modris Ekstein (2014) La consagración de la primavera. La gran guerra y el nacimiento de los tiempos modernos(Madrid: Pre-textos)



Calendari: Els dimarts, 6, 13, 20, 27 d'abril; 4, 11, 18, 25 de maig i 1 de juny
Horari: 18:30h a 20h
Lloc: La Central del Raval i Zoom

Preu: 135 € (9 sessions)

Funcionament
- El curs té dues modalitats: presencial i telemàtica.
- El professor durà a terme la classe des de La Central del Raval amb un nombre reduït d'alumnes (respectant l'aforament establert per llei) i la resta d'inscrits que no vulguin o puguin seguir la classe presencialment ho faran des de casa. 
- Hem instal·lat càmeres i micròfons de manera que les persones que no hi assisteixin puguin veure, sentir i intervenir en la sessió. Si les normes decreten unes restriccions més estrictes, es farien només telmàticament.
- La versió online de cada curs es durà a terme mitjançant la plataforma Zoom.
- Uns dies abans de l'inici de les classes els alumnes rebran unes instruccions per accedir al curs i les claus de Zoom, de manera que, si algú té dificultats pot fer-nos consultes prèvies al dia de la classe.
*Sempre que la pandèmia ho permeti, si no és possible el curs es farà íntegrament en línia.

Informació i reserves: academia@lacentral.com / 93 550 46 01

Curs impartit en català

Les inscripcions només seran definitives una vegada s’hagi efectuat el pagament del curs.
Els antics alumnes  tenen un 5% de descompte. 
Després de la primera sessió, no es reemborsarà l’import del curs. En cas de no poder assistir al curs, caldrà avisar amb un mínim de 48h d’antelació. En cas contrari, es reemborsarà només la meitat de l’import. 
Si les circumstàncies ho requereixen, la programació dels cursos pot ser modificada. 
La targeta de client és vàlida pels cursos de l’Acadèmia.
 

Imatge: In the Rapido Valley, 1944. Carl Mydans/Life Pictures/Getty Images



PRESENCIAL
ONLINE
Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios y mostrarle publicidad relacionada con sus preferencias mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Si continúa navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información en nuestra "Política de cookies".