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La Central (c/Mallorca)

Gabinet de lectura

Coordinat per Marta Ramoneda Molins

Dimarts, a partir del 4 de febrer de 2020, de 19:30h a 21h La Central (c/Mallorca)
Amb els gabinets de lectura el que pretenem és compartir l'experiència de la lectura per provocar un anar i venir entre l'àmbit més privat i silenciós i la conversa i l'intercanvi de coneixements a viva veu, segurs que aquest entrar i sortir d'un mateix ens permetrà entendre moltes més coses d'un llibre.
La tria de les obres és del tot eclèctica, regida pel criteri ineludible de la qualitat literària; implica donar cabuda als escriptors joves, a les novetats més interessants i sobretot recuperar les meravelles que s'amaguen entre els llibres de fons.
La prova de què l'experiència de compartir la lectura entre autors, traductors, editors, crítics i lectors empedreïts aporta noves maneres de rebre i comprendre la narració és que ja portem un centenar de gabinets.


Noves dates tardor 2020: 
(Programa per confirmar)

6 d'octubre: La pielAmb l'autor Sergio del Molino

20 d'octubre: Baba Yaga puso un huevo. Amb l'Enrique Redel, l'editor.

3 de novembre: Abans de les cinc som a casa. Amb Albert Forns
 
17 de novembre: Panza de burro. Amb l'autora Andrea Abreu acompanyada per Jara de Tomás.

1 de desembre: El infinito en un junco | L'inifinit dins d'un jonc. Amb l'autora Irene Vallejo

15 de desembre

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Algunes lectures comentades

Dubravka Ugresic
Baba Yagá puso un huevo
Impedimenta
 
Entre las manos tenemos un ejemplo narrativo de cómo aplicar la mitologia y las tradiciones orales a la cración literaria. En el mismo texto en el que se avanza con expresión crítica por la historia más reciente de la esYugoslavia y la gerrua de los Balcanes.
Poríamos decir que si relativamente diveros en las formas, los mitos resultan un poso extenso entre culturas más o menos alejadas en el tiempo y la geografía, como dice la autora, enredan sus hilos por todas pates y lo vienen haciendo desde siempre.
Ugresi acaba proponiendo al lector una especia de ejercicio detectivesco en el que se trata de detectar las referencias a leyendas, fábulas o mitos dentro del propio relato, y para incentivar estas pesquisas va esparciento rimas en medio de los capítulos.
Pero la verdadera protagonista de esta obra es “la vieja”, figura constante en las fábulas y relatos de hechizos, brujería y otros sortilegios, aquí bajo la apariencia de Baba Yagá, con toda su amplitud de sentidos, para mostarnos que es en las mujeres donde descansa el peso del mundo.
Quier destacar un aspecto que segun mi parece le da un toque excepcional al libro por la rudeza y lo poético de las descripciones: el marco ornitológico, los pájaros velando y desvelando misterios al ritmo de sus alas.
Como dice alguien, para permanecer un rato juntos todo el mundo repite a su manera unos rituales comunes.



Kapka Kassabova
Frontera

Armaenia

Con este estilo aferrado a las paradojas, los dobles sentidos y los sinsentidos, Kassabova convierte su viaje por los confines de Europa en una diversidad de relatos:
- Relato personal, intimista, sobre la zona fronteriza entre Bulgaria, Grecia y Turquía, dondes se encuentran sus orígenes.
- Relato histórico desde los otomanos hasta la reciente guerra de los Balcanes, y más allá.
- Relato social de un inacabable tránsito de ideologías, alfabetos, rosas, monedas, restos arqueológicos, de nombres y de voces.
- Relato de mitos, fábulas, ritos, supersticiones, tradiciones orales y mágias diversas.
- Relato ecologísta, sobre la naturaleza en este rincón del mundo, desde las costas del mar, los valles, las montañas, los bosques y todo tipo de animales y plantas.
- Relato de los pobladores y las poblaciones, de sus tensiones inmemoriales, de algunas ilusiones y muchas crueldades, de un deambular humano que no se detiene. Migrantes, soldados, comerciantes, estafadores, ladrones, poetas, botánicos, cazadores, enamorados, mineros, desafortunados y privilegiados.
- Relato de la casi imposibilidad de deshacerse de la turbadora atracción de estas tierras.
Con desesperada ironía, con crueza lírica, la autora nos habla de la frontera, del peso inquietante que la frontera adquiere sobre las personas que viven en su entorno. Preguntémonos qué han hecho las fronteras a quien las bordea, y encontraremos la manera de que su legado perdure.



Irene Vallejo
El infinito en un junco

La invención de los libros en el mundo antiguo
Siruela

El martes tendríamos que estar en corro charlando con Irene Vallejo sobre su libro, pero no va a poder ser. Os dejo aquí algunas notas, pequeñas chispas para esparcir la curiosidad.
- Cómo pone en relieve el valor del libro en la Historia: como símbolo de poder, como fantasía erótica, como emblema del conocimiento, como materia subersiva, como instrumento liberador, como brújula, y sobretodo, como aliado.
- Qué sentido adquiere escribir historias y que lleguen ha ser compartidas por personas de épocas y lugares lejanos y dispersos.
- El libro como un sorprendente artefacto que permite la extensión de la memoria y la imaginación.
- Cómo interpela al lector con referencias poco convencionales sobre el mundo de los libros.
- El estilo con el que convierte esta historia en un delicioso relato de aventuras.
- El reto que la autora asume en cuanto decide ponerse a escribir este libro: “¿Cómo mantener diferenciado el esqueleto de los datos bajo el músculo y la sangre de la imaginación?”, lo alcanza de manera formidable!


Dubravka Ugresic
Baba Yaga puso un huevo
Impedimenta


Tenim entre les mans un exemple narratiu de com es pot aplicar la mitologia i les tradicions orals a la creació literària. En el mateix text en el que s’avança amb expresió crítica per la història més recent de l’exiugoslàvia i la guerra dels Balcans.
Diriem que, si relativament diveresos en les formes, els mites resulten un pòsit extens entre cultures més o menys allunyades en el temps i la geografia, com diu l’autora, enreden els fils per tot arreu i ho fan des de sempre.
Urgesic acaba proposant al lector una mena d’exercici detectivesc que consisteix en detectar les referència a llegendes, fàules o mites dins el propi relat, i per incentivar aquestes pasquisses escampa tot del rodolins entre mig dels capítol.
Però la veritable protagonista d’aquesta obra és la vella, constant en les faules i relats de bruixes i encanteris, anomanada aquí Baba Yagá, amb tota la seva amplitud de sentits, per mostar-nos que és en les dones on descansa el pes del món.
Vull destacar un aspecte que pel meu gust dona el toc excepcional al llibre per la rudesa i la poètica de les descripcions: el marc ornitològic, els ocells velant i desvelant misteris al ritme de les seves plomes.
Com diu algú, per romandre una estona junts tot el món repeteix a la seva manera uns rituals comuns.

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Programa

Mòdul 1:
1 d'octubre -  Ford Madox Ford: El bon soldat / El buen soldado.  Amb Nora Catelli
15 d'octubre - Donald Ryan: Corazón giratorio. Amb Celia Filipetto i Daniel Osca
29 d'octubre -  L'esqueix de carn / El colgajo 
12 de novembre - Ulrich-Alexander Boschwitz: El viatger / El viajero. Amb Eugènia Broggi i Santiago Tobón
26 de novembre - Irene Solà: Canto jo i la muntanya ballaAmb l'autora
10 de desembre -  Agota Kristof: Claus i Lucas / Claus y Lucas. Amb Miquel Adam
 
Mòdul 2 (readaptem les dates a partir de l'octubre 2020)
4 de febrer - Olga Tokcarczuk: Los errantes / Cos. Amb Isabel Obiola, editora d'Anagrama.
18 de febrer - Cristina Morales: Lectura fácil.  Amb Anna Maria Iglesia Pagnotta, assagista, crítica, traductora.
3 de març - Mercedes Halfon: El trabajo de los ojosAmb Francisco Lorca, editor.
17 de març - Irene Vallejo: El infinito en un juncoAmb l'autora.
31 de març - Kapka Kassabova: En la frontera. Amb Ricardo López, editor.
14 d'abril  Dubravka Ugresic: Baba Yaga puso un huevo.  Amb Enrique Redel, editor. 
28 d'abril Teresa Pàmies: La memòria dels morts. Amb Lluïsa Julià Capdevila, assagista, crítica, professora.
12 de maig - Manuel Baixauli: Ignot. Amb l'autor.
26 de maig - Eider Rodiguez: Un corazón demasiado grande Un cor massa gran. Amb l'autora.

Coordinadora: Marta Ramoneda Molins és directora de la llibreria La Central.

Calendari: Els dimarts alterns de 19:30h a 21h.

Preu 2n mòdul: 100 euros (8 sessions)

Informació i reserves: academia@lacentral.com / 93 550 46 01

Les inscripcions només seran definitives una vegada s’hagi efectuat el pagament del curs. Els antics alumnes  tenen un 5% de descompte. 
Després de la primera sessió, no es reemborsarà l’import del curs. En cas de no poder assistir al curs, caldrà avisar amb un mínim de 48h d’antelació. En cas contrari, es reemborsarà només la meitat de l’import. 
Si les circumstàncies ho requereixen, la programació dels cursos pot ser modificada. 
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