CANCEL.LAT - Els secrets de l'adaptació cinematogràfica
CANCEL.LAT - Els secrets de l'adaptació cinematogràfica
De vegades les obres proposades podrien considerar-se grans pel·lícules i adaptacions discutibles o a l'inversa. Bona part del curs es centrarà en reflexionar sobre aquesta estranya alquímia, i en intentar esbrinar com s'esdevé.
Objectius:
1.- Indagar en el procés d'adaptació i en les seves variables. Analitzant el què, explicant el com, preguntar-se pel perquè, especulant amb sentit comú a partir de la informació existent sobre la producció de l'adaptació i dels resultats visibles en pantalla.
2.- Introduir l'alumne/a en les tècniques i el vocabulari de l'escriptura cinematogràfica, així com els seus mecanismes d'adaptació de textos.
3.- Conèixer en profunditat els recursos narratius, estructures dramàtiques i temes de les obres literàries escollides, i comparar-los amb aquelles dels films realitzats que les adapten.
4.- Comprovar i jutjar l'eficàcia i abast de les decisions preses pels cineastes en el procés d'adaptació, en funció del resultat de tal procés.
Continguts:
El curs consta de vuit sessions. Després de dues sessions introductòries es procedirà a l’anàlisi de sis binomis literari-cinematogràfics:
1.- Presentació del curs. Reflexió sobre l'adaptació. Processos, mecanismos i paradoxes de l'adaptació. Les variables que influeixen en l'adaptació fílmica. Proposta del concepte “interpretació”.
2.- Introducció a l'orígen del llenguatge cinematogràfic i al seu deute amb la literatura, especialment amb la novel·la del segle XIX .Fonaments dramatúrgics i vocabulari de l'escriptura cinematogràfica.
3.- No es país para viejos de Cormac McCarthy / No country for old men (No es país para viejos) de Joel & Ethan Coen (2007)
4.- El Gatopardo de Guiseppe Tomasi di Lampedusa / Il Gattopardo (El Gatopardo) de Luchino Visconti (1963)
5.- La vuelta de tuerca de Henry James / The innocents (¡Suspense!) de Jack Clayton (1961)
6.- ¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas? de Philip K. Dick / Blade Runner (Id.) de Ridley Scott (1982)
7.- Crimen y castigo de Fiodor Dostoievsky / Pickpocket (Id.) de Robert Bresson (1959)
8.- Sessió doble:
Otelo de William Shakespeare / The tragedy of Othello, the moor of Venice (Otelo) d’Orson Welles (1952) i
Ricardo II + Enrique IV (parte I + parte II) + Enrique V + Las alegres comadres de Windsor / Chimes at Midnight (Campanadas a medianoche) d’Orson Welles
Daniel Jariod és documentalista, guionista i professor a l’ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya) i anteriorment al Màster de Direcció de Cinema i Televisió de la Universitat Ramon Llull, entre d’altres llocs. Imparteix classes de Llenguatge Cinematogràfic, Anàlisi Fílmic, Història de la Representació Visual i Teoria, Història i Pràctica del Documental.
Preu: 170 euros (8 sessions)
Calendari: Els divendres , 7, 14, 21 i 28 d'octubre; 11, 18, 25 de novembre i 2 de desembre, de 19h a 21h
Informació i reserves: [email protected] / 935504601
Inscripció online