Saltar a: Contenido � | Pie de la página � | Menú principal �


La Central (c/Mallorca)

De Fauré a Britten - CANCEL·LAT

La cançó de cambra a França i Anglaterra

Sílvia Pujalte

Els dimarts, del 13 de febrer al 20 de març de 2018, de 17h a 19h La Central (c/Mallorca)

El lied va començar a desenvolupar-se a finals del segle XVIII, encara al Classicisme, i es va convertir en un dels gèneres més importants del Romanticisme; no només a Alemanya sinó a tota Europa, on es va estendre a partir dels anys 30 del segle XIX.
 
La seva popularitat va fer inevitable que s'imités a molts països, però el que va començar sent només una imitació i, per tant, amb poc valor musical, va anar evolucionant i convertint-se en un gènere propi de cada llengua. Se'n mantenia l'essència, és a dir, una cançó que parteix d'un poema, però les diferències socials i culturals van donar a aquestes cançons una personalitat diferent de l'alemanya.
 
D'entre totes les variants sorgides a partir del lied, les més importants es van desenvolupar a França i Anglaterra. A França va rebre el nom de mélodie i va començar a ser realment rellevant a partir dels anys 60 del segle XIX, amb autors que van, per situar-nos, de Fauré a Poulenc, pràcticament un segle de cançons. A Anglaterra, el gènere, conegut com Art Song, va trigar més a despertar-se; ho va fer coincidint amb el renaixement de la música anglesa a finals del segle XIX i va desenvolupar-se plenament durant el segle XX, entre Elgar i Britten.
 
Durant sis setmanes repassarem breument la història de tots dos gèneres, amb compositors con Fauré, Debussy, Duparc, Hahn, Ravel o Poulenc per la part francesa i Elgar, Vaughan-Williams, Quilter, Butterworth, Gurney o Britten per l'anglesa, sense oblidar-nos dels més contemporanis.
 

Programa del curs:
 
El lied surt de l'entorn alemany
Romance o mélodie? Parlour Song o Art Song?
Els inicis de la mélodie: Fauré, Debussy...
La mélodie més alemanya: Duparc
La Belle Époque: Hahn
Els inicis de l'Art Song: Elgar, Vaughan-Williams..
La Gran Guerra: Butterworth, Gurney, Ravel,...
La Segona Guerra Mundial: Poulenc, Britten,...
Algunes preguntes: i després de la guerra? El americans, no componen cançons?

 
Bibliografia recomanada:
 
Byrd to Britten - A Survey of English Song
Sydney Northcote
John Baker, 1966
 
French Song from Berlioz to Duparc
Frits Noske
Dover Publications, 2012


Sílvia Pujalte és doctora enginyera de Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya i ha estat professora a la Universitat Politècnica de Catalunya i a la Universitat Pompeu Fabra. Compagina la seva activitat com a enginyera amb la divulgació musical; és autora del lloc web Liederabend, dedicat al món de la cançó de cambra, i imparteix cursos i conferències sobre cançó i òpera. És responsable de documentació i comunicació a la Schubertíada a Vilabertran. Col·labora amb el digital de cultura Núvol a la seva secció de música clàssica i amb la revista de música clàssica Platea Magazine.


Preu: 120 euros (6 sessions)
Calendari: Els dimarts, del 13 de febrer al 20 de març, de 17h a 19h
Informació i reserves: academia@lacentral.com / 935504601 

 




Saltar a: Contenido � | Pie de la página � | Menú principal �